środa, 12 marca 2014

FORMUŁA 1 - sezon 2014 czas zacząć. Nowy sezon, wiele zmian .....





Zanim dowiemy się w nadchodzący piątek , czy Polsat pokaże w tym sezonie transmisje telewizyjne z torów Formuły 1, a jestem pewny, że pokaże :) pozwolę sobie nadmienić, że już w ten weekend w australijskim Melbourne startuje kolejny sezon F1. Królowa sportów motorowych zmienia się z roku na rok, jednak tegoroczne zmiany są tak rewolucyjne, iż mówi się o tym, że są to najpoważniejsze zmiany w całej jej historii ! Zmiany dotyczą nie tylko regulaminu technicznego, ale i sportowego. Zespoły będą musiały się do nich przystosować, ale nie lada wyzwanie stoi przede wszystkim przed zawodnikami. 
Sezon 2014 zapowiada się naprawdę wyśmienicie!


Może zacznijmy od tego - dlaczego FIA zdecydowała się na wprowadzenie dość poważnych zmian w regulaminie wyścigowym, skoro same nowinki techniczne wprowadzone w sezonie 2014 są już i tak ogromną rewolucją? Prawdopodobnie wszystko ma jeszcze bardziej uatrakcyjnić widowisko. Zwłaszcza jedna ze zmian uderza niemalże bezpośrednio w Red Bulla, który w Formule 1 dominował przez ostatnie lata, jednak dzięki temu zabiegowi walka o punkty trwać będzie do ostatniego wyścigu. 
 



 Najważniejsze zmiany w regulaminie technicznym na   sezon 2014:
  • zdecydowanie największą zmianą są nowe silniki. V6 o pojemności 1.6l zamiast V8 o pojemności 2.4l brzmi kiepsko, jednak ich moc powinna zostać taka sama, a wszystko przez turbo, które było już w Formule 1 stosowane w latach 1977-1988 (były to silniki o pojemności 1.5l). Niestety, ryk silników będzie już inny;
  • w sezonie 2014 żegnamy KERS. Pojawi się za to ERS, a więc system odzyskiwania energii, jednak nie kinetycznie, ponieważ w tym przypadku moc będzie odzyskiwana z ciepła wydzielanego przez turbo. KERS doładowywał silnik o dodatkowe 80KM, ERS pozwoli uzyskać dodatkowe 161KM, więc będzie to solidny zastrzyk mocy dla silnika;
  • skróceniu (o 150 milimetrów) uległo przednie skrzydło, więc teraz koła będą delikatnie wystawały poza obrys spojlera;
  • z kolei z tylnego skrzydła zniknie wspornik, który znajdował się nad dyfuzorem;
  • w poprzednich seoznach inżynierowie starali się uzyskać korzyści płynące z dmuchanych dyfuzorów - były one umieszczane w różnych miejscach, w zależności od wydechu. W tym sezonie się to zmieni: FIA narzuca jedną rurę wydechową, która musi się znajdować nad dyfuzorem, pod tylnym spojlerem;
  • do tej pory kamera na nosie mogła być wykorzystywana przez inżynierów jako kolejny element aerodynamiczny i umieszczana była na przednim skrzydle. Teraz FIA narzuca jedyne możliwe miejsce: za zawieszeniem;
  • ze względów bezpieczeństwa nos musi znajdować się 185 milimetrów nad torem (z tego względu większość bolidów straszy swoim wyglądem);
  • inną zmianą podyktowaną przez bezpieczeństwo jest poszerzenie sekcji bocznych bolidu, które mają lepiej chronić kierowców w razie uderzeń z boku;
  • ze względu na silniki, skrzynie biegów otrzymają jeszcze jeden, ósmy, bieg.

Na co wpłyną powyższe zmiany? Przede wszystkim (jakże mogłoby być inaczej) na zachowanie bolidów. Kierowcy być może napotkają problemy z przyczepnością, ponieważ silniki szybciej będą nabierały mocy. Także ERS będzie ważnym elementem strategicznym (161KM powinno w teorii wystarczyć na bezproblemowe wyprzedzenie innego bolidu), jednak nagły przyrost mocy również może spowodować chwilowy brak przyczepności. Z kolei brak wspornika tylnego skrzydła zmniejszy docisk tylnej osi... Wszystko to wpłynie na szybsze zużywanie opon. Przed Pirelli ciężki sezon...



Najważniejsze zmiany w regulaminie wyścigowym:
  • FIA, chcąc uatrakcyjnić widowisko i doprowadzić do sytuacji, w której kierowcy będą walczyć o mistrzostwo do ostatniego grand prix, postanowiła wprowadzić podwójną punktację podczas ostatniego wyścigu sezonu. Oznacza to, że podczas wyścigu w Abu Dhabi zwycięzca będzie mógł zdobyć aż 50 (!) punktów;
  • od tego sezonu kierowcom przysługuje możliwość wyboru stałego numeru startowego. Kierowca może sobie wybrać numer od 2 do 99 i ten numer będzie jego "własnością" do końca kariery. 1 jest zarezerwowana dla aktualnego mistrza świata, może on jednak wybrać sobie inny 'szczęśliwy numerek';
  • w tym roku pojawi się system punktów karnych, które kierowcy będą zbierać za wszelkie naruszenia regulaminu. Gdy uzbiera ich 12, zostanie zawieszony na jeden wyścig;
  • karne przesunięcie pozycji może zostać rozłożone na raty, tzn. gdy zawodnik uzyska 20. czas podczas kwalifikacji, zostanie przesunięty na koniec stawki, a podczas kolejnego wyścigu będzie cofnięty o pozostałe 6 pól startowych;
  • w sezonie 2014 kara 5 sekund może zostać naliczona podczas wizyty u mechaników, tzn. zawodnik podczas przejazdy przez pit-stop może zatrzymać się u mechaników, odczekać 5 sekund i po tym czasie mechanicy będą mogli wymienić opony w jego bolidzie;
  • podczas grand prix zespołom zostanie przyznzna większa ilość kompletów opon (7 kompletów twardej i 5 kompletów miękkiej mieszanki). 




Kierowcy:

Z punktu widzenia kierowców sezon 2014 to sezon roszad. Najciekawiej zapowiada się wewnętrzna walka (nie wierzę, że takowej nie będzie) w teamie Ferrari, a wszystko za sprawą Kimiego Raikkonena, który do zespoły z Maranello przywędrował z Lotusa. Kimi i Ferr w jednym zespole? Będzie gorąco. Pustkę po Raikkonenie zapełnił w Lotusie Pastor Maldonado, a Ferrari na Williamsa zamienił Felipe Massa. Mark Webber zakończył karierę w Formule 1, a jego miejsce zajął Daniel Ricciardo z Toro Rosso. Do Force India wrócił z kolei Nico Hulkenberg, a w barwach indyjskiego zespołu zobaczymy też Sergio Pereza. Do F1 powrócił też Kamui Kobayashi (pieszczotliwie zwany też Kobacrashi), który w Caterhamie raczej mistrzostwa nie zdobędzie, ale wierzę w umiejętności Japończyka.

Wśród nowych zawodników znaleźli się: Kevin Magnussen (McLaren), Daniil Kvyat (Toro Rosso) oraz Marcus Ericsson (Caterham).
Cała stawka (wraz z wybranymi przez zawodników numerami startowymi) prezentuje się następująco:
  • Red Bull: Sebastian Vettel (1), Daniel Ricciardo (3);
  • Mercedes: Lewis Hamilton (44), Nico Rosberg (6);
  • Ferrari: Fernando Alonso (14), Kimi Raikkonen (7);
  • Lotus: Romain Grosjean (8), Pastor Maldonado (13);
  • McLaren: Jenson Button (22), Kevin Magnussen (20);
  • Force India: Nico Hulkenberg (27), Sergio Perez (11);
  • Sauber: Adrian Sutil (99), Esteban Gutierrez (21);
  • Toro Rosso: Jean-Eric Vergne (25), Daniil Kvyat (26);
  • Williams: Felipe Massa (19), Valteri Bottas (77);
  • Marussia: Jules Bianchi (17), Max Chilton (4);
  • Caterham: Kamui Kobayashi (10), Marcus Ericsson (9).


Nowe tory i kalendarz na sezon 2014:

W tym roku w wyścigowym kalendarzu pojawiły się dwa nowe tory. Są to: przebudowany A1 Ring (Red Bull Ring) w Austrii i całkowicie nowy obiekt usytuowany w rosyjskim Sochi. W sumie sezon składać się będzie z 19 grand prix:

  • 14-16 marca: Australia;
  • 28-30 marca: Malezja;
  • 4-6 kwietnia: Bahrajn;
  • 18-20 kwietnia: Chiny;
  • 9-11 maja: Hiszpania;
  • 22-25 maja: Monako;
  • 6-8 czerwca: Kanada;
  • 20-22 czerwca: Austria;
  • 4-6 lipca: Wielka Brytania;
  • 18-20 lipca: Niemcy;
  • 25-27 lipca: Węgry;
  • 22-24 sierpnia: Belgia;
  • 5-7 września: Włochy;
  • 19-21 września: Singapur;
  • 3-5 października: Japonia;
  • 10-12 października: Rosja;
  • 31 października-2 listopada: Stany Zjednoczone;
  • 7-9 listopada: Brazylia;
  • 21-23 listopada: Abu Dhabi.




Przedsezonowe testy dowodzą, że w Formule 1 nic nie jest pewne. Można powiedzieć, że Red Bull testów praktycznie w ogóle nie odbył, ale czy możliwe, żeby Adrian Newey nie poradził sobie z tegorocznymi zmianami? Zadziwiająco dobrze spisywał się Williams i McLaren, także Ferrari potrafiło wykręcić lepsze czasy. F1 to jednak F1 i nikt nie zagra w otwarte karty, a same przedsezonowe testy są przecież po to, by zespoły dopracowały bolidy przed pierwszym grand prix. Sezon 2014 przed nami i wszystko się może zdarzyć. Królowa sportów motorowych jeszcze nigdy nas przecież nie zawiodła i zawsze dostarczała nam tony emocji. 

Ten sezon zapowiada się wyjątkowo interesująco .....

 

piątek, 7 marca 2014

RAJD MEKSYKU Z ROBERTEM KUBICĄ. *AKTAULIZACJA* - OS 13 - Robert Kubica znowu wypadł z trasy ! Koniec rajdu dla polskiej załogi ?



Rozpoczynamy kolejny rajd z udziałem Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka - RAJD MEKSYKU !!!                    




 
AKTUALIZACJA : Na odcinku nr 13, samochód polskiej załogi ponownie na dachu. naszej załodze nic się nie stało. Na dzisiaj to już koniec rywalizacji. Prawdopodobnie będzie to też koniec Rajdu Meksyku dla Roberta i Maćka.





Aktualizacja:
Onboard - Robert Kubica

 




Wypowiedź Roberta przed Rajdem Meksyku.



Harmonogram rajdu :

Czwartek, 6 marca 
godz. 03:09 - OS 1 Guanajuato Street Stage (1,01 km)

Piątek, 7 marca:
godz. 14:00 - Serwis A (León)   
godz. 15:32 - OS 2 Los Mexicanos 1 (9,88 km)
godz. 16:05 - OS 3 El Chocolate 1 (44,03 km)
godz. 17:08 - OS 4 Las Minas 1 (15,59 km)
godz. 18:01 - OS 5 Parque Bicentenario 1 (2,60 km)
godz. 19:21 - Serwis B (León)   
godz. 21:08 - OS 6 Los Mexicanos 2 (9,88 km)
godz. 21:41 - OS 7 El Chocolate 2 (44,03 km)
godz. 22:44 - OS 8 Las Minas 2 (15,59 km)
godz. 23:37 - OS 9 Parque Bicentenario 2 (2,60 km)
godz. 00:37 - OSS 10 Super Special 1 (2,21 km)
godz. 00:42 - OSS 11 Super Special 2 (2,21 km)
godz. 01:32 - Serwis C (León)   

Sobota, 8 marca:
godz. 15:30 - Serwis D (León)   
godz. 16:28 - OS 12 Ibarrilla 1 (30,33 km)
godz. 17:46 - OS 13 Otates 1 (53,69 km)
godz. 20:06 - Serwis E (León)   
godz. 21:19 - OS 14 Ibarrilla 2 (30,33 km)
godz. 22:37 - OS 15 Otatitos (43,06 km)
godz. 00:08 - OS 16 El Brinco 1 (8.23 km)
godz. 01:08 - OSS 17 Super Special 3 (2,21 km)
godz. 01:13 - OSS 18 Super Special 4 (2,21 km)
godz. 02:03 - Serwis F (León)

Niedziela, 9 marca
godz. 14:45 - Serwis G (León)    
godz. 15:55 - OSS 19 Super Special 5 (2,21 km)
godz. 16:58 - OS 20 Guanajuatito (55,92 km)
godz. 18:21 - OS 21 Derramadero (11,63 km)
godz. 19:08 - OS 22 VW Power Stage [Power Stage] (8,25 km)


W tym poście na bieżąco będą pojawiały się zdjęcia i filmy z rywalizacji Roberta na szutrach Meksyku.


Zapraszam do komentowania na żywo na łamach naszego bloga.

czwartek, 27 lutego 2014

TESTY ROBERTA KUBICY PRZED RAJDEM MEKSYKU. AKTUALIZACJA - NOWE ZDJĘCIA I NOWE FILMY !!!



Już dzisiaj polska załoga Robert Kubica i Maciek Szczepaniak odbędzie jednodniowe testy przed Rajdem Meksyku. Warunki na szutrach Montmajor w Hiszpanii, są bardzo zbliżone do tych jakie będą panowały podczas nadchodzącego rajdu. 

Polska załoga testuje egzemplarz Forda Fiesty, którym to rywalizowała w pamiętnym rajdzie Janner, tym razem samochód jest "przerobiony" do specyfikacji WRC. 
W trakcie przejazdów, Robert będzie testował również nowe rozwiązania, które M-Sport wprowadzi niebawem do nowych egzemplarzy rajdowych Fordów.

W tym poście na bieżąco umieszczane będą materiały z Katalońskich testów Roberta i Maćka.




fot. David Pejoan Orozco


fot. Ja Otero Gimenez

fot. Edgar Vilaseca Rodriguez


fot. Maciej Szczepaniak


poniedziałek, 10 lutego 2014

Doświadczenie zebrane - Rajd Szwecji 2014 zaliczony.





 - To był bardzo trudny weekend. Zaczęliśmy dobrze, ale wczoraj popełniłem głupi błąd, po skoku lądując na skręconych kołach. Później nie mogłem znaleźć wyczucia w tych zdradliwych warunkach. Zakładaliśmy ukończenie rajdu, oczywiście bez błędów. Zadanie udało się zrealizować, jesteśmy na mecie i to jest coś pozytywnego. Zdobyliśmy nowe doświadczenia - powiedział na mecie Rajdu Szwecji - Robert Kubica

To Fin Jari-Matti Latvala (VW Polo WRC) wygrał tegoroczny Rajd Szwecji, drugą rundę mistrzostw świata. Drugie miejsce wywalczył Norweg Andreas Mikkelsen (Polo WRC) tracąc 53,6 s, a trzecie jego rodak Mads Oestberg (Citroen DS3 WRC) - strata 59,5. 



Robert Kubica dzielnie walczył w nowych dla siebie warunkach. Kilka razy wypadł z trasy, ale dzięki kibicom udało się powrócić na trasę. Polak na zajął 24 miejsce tracąc do zwycięzcy 36.12,4.


W klasyfikacji generalnej mistrzostw WRC Latvala, który wygrał Rajd Szwecji po raz trzeci w karierze, został liderem. Spadek na drugie miejsce zaliczył Ogier.



Z 23 rozegranych odcinków specjalnych (jeden - OS 21 został odwołany z powodu opóźnienia poprzedniego), najwięcej - dziesięć wygrał Ogier. Na pięciu triumfował Latvala, na czterech Mikkelsen, dwa wygrał Oestberg, a po jednym Estończyk Ott Tanak i Norweg Henning Solberg, brat mistrza świata Pettera.

WYNIKI RAJU SZWECJI 

 1. Jari-Matti Latvala Finlandia/Volkswagen Polo WRC)    3:00.31,1
 2. Andreas Mikkelsen (Norwegia/Volkswagen Polo WRC)   strata 53,6 s
 3. Mads Ostberg (Norwegia/Citroen DS3 WRC)                   59,5
 4. Mikko Hirvonen (Finlandia/Ford Fiesta WRC)              2.26,9
 5. Ott Tanak (Estonia/Ford Fiesta WRC)                     3.00,5
 6. Sebastien Ogier (Francja/Volkswagen Polo WRC)           4.29,9
 7. Henning Solberg (Norwegia/Ford Fiesta WRC)              4.47,5
 8. Pontus Tindemand (Szwecja/Ford Fiesta WRC)              5.38,2
 9. Craig Breen (Irlandia/Ford Fiesta WRC)                  8.55,4
10. Kris Meeke (W. Brytania/Citroen DS3 WRC)               11.18,0
...
17. Michał Sołowow (Polska/Ford Fiesta WRC)                22.16,9
23. Hubert Ptaszek (Polska/Ford Fiesta R2)                 34.10,5
24. Robert Kubica (Polska/Ford Fiesta WRC)                 36.12,4
30. Łukasz Kabaciński (Polska/Renault Clio)              1:01.29,4 
 
 
 

wtorek, 4 lutego 2014

ROBERT KUBICA I MACIEK SZCZEPANIAK - START W RAJDZIE SZWECJI 2014. . KOMENTUJEMY NA ŻYWO ! ! ! ZDJĘCIA I FILM

W tym miejscu najnowsze wieści z Rajdu Szwecji:

Po OS1 Robert Kubica zajmuje 12 miejsce.




Rozpoczynamy drugą eliminację tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Świata WRC - Rajd Szwecji.
Zapraszam do komentowania na żywo tego co będzie się działo na trasie rajdu.

Przejazd pierwszego odcinka (film)





Oczywiście trzymamy kciuki za Roberta i Maćka.
Ten post będzie aktualizowany na bieżąco wraz z pojawieniem się nowych wiadomości ze Szwecji.




Jeszcze raz prezentuję film z zapowiedzią po polsku :





Harmonogram Rajdu Szwecji:

Środa, 5 lutego 2014 r. 


  • Shakedown - Råda - 3.99 km, 08:00
  • Shakedown - Råda - 3.99 km, 12:00
  • Super OS 1 - Karlstad 1 - 1.90 km, 20:04
Czwartek, 6 lutego 2014 r.
  • Serwis A Hagfors - 15 min. 9:30
  • OS 2 - Torsby 1 - 7.03 km, 10:53
  • OS 3 - Kirkener 1 - 7.16 km, 12:30
  • OS 4 - Finnskogen 1 - 16.82 km, 13:05
  • OS 5 - Kirkener 2 - 7.16 km, 14:59
  • OS 6 - Finnskogen 2 - 16.82 km, 15:37
  • OS 7 - Torsby 2 - 7.03 km, 16:58
  • Serwis B Hagfors - 45 min. 18:07
Razem (wliczając dni 5 i 6): 70.32 km

Piątek, 7 lutego 2014 r.
  • Serwis C Hagfors - 15 min. 6:55
  • OS 8 - Lesjöfors 1 - 15.00 km, 8:11
  • OS 9 - Fredriksberg 1 - 18.15 km, 09:23
  • OS 10 - Rämmen 1 - 22.76 km, 10:12
  • OS 11 - Hagfors Sprint 1 - 1.87 km, 10:55 
  • Serwis D Hagfors - 30 min. 11:34
  • OS 12 - Lesjöfors 2 - 15.00 km, 13:05
  • OS 13 - Fredriksberg 2 - 18.15 km, 14:17
  • OS 14 - Rämmen 2 - 22.76 km, 15:06
  • OS 15 - Hagfors Sprint 2 - 1.87 km, 15:49
  • Serwis E Hagfors - 45 min. 16:18
  • Super OS 16 - Karlstad 2 - 1.90 km, 19:00
Razem: 117.46 km
Sobota, 8 lutego 2014 r.
  • Serwis F Hagfors - 15 min. 7:05
  • OS 17 - Hara 1 - 11.32 km, 08:00
  • OS 18 - Tomtorp 1 - 19.21 km,  08:38
  • OS 19 - Vargåsen 1 - 24.63 km, 09:12
  • OS 20 - Värmullsåsen 1 - 15.42 km, 10:32
  • Serwis G Hagfors - 30 min. 11:20
  • OS 21 - Hara 2 - 11.32 km, 12:30
  • OS 22 - Torntorp 2 - 19.21 km, 13:08
  • OS 23 - Vargåsen 2 - 24.63 km, 13:42
  • OS 24 - Värmullsåsen 2 - 15.42 km, 15:18 - Power Stage
  • Serwis H Hagfors - 10 min. 16:06
Razem: 141.16 km
Długość całego rajdu (bez dojazdówek): 328.94 km