piątek, 18 kwietnia 2014

FORMUŁA 1 - GP CHIN 2014 - zapowiedź


Po dwutygodniowej przerwie Formuła 1 przenosi się do "Państwa Środka". Czwarta eliminacja tegorocznych mistrzostw odbędzie się po raz jedenasty na torze w Szanghaju.

Tor w Chinach oddany do użytku w 2004 roku ma 5 451 m długości, kierowcy pokonują 56 okrążeń, na każdym mają dziesięć zakrętów. W środkowej części obiekt jest kręty i stosunkowo wolny, w rejonie startu jest natomiast bardzo szybka prosta, idealna dla zawodników dysponujących najszybszymi bolidami.



Pamiętajmy, że zespoły są po testach, które odbyły się po GP Bahrainu i z pewnością takie ekipy jak Ferrari, Mclaren czy Red Bull mogły zrobić znaczący postęp by zmniejszyć "przepaść" jaka dzieliła ich do Mercedesa. A może to właśnie ekipa ze Stuttgartu zrobiła jeszcze większy postęp i już na dobre zdominuje tegoroczny sezon. Nadchodzący weekend z pewnością pokaże nam czy coś się zmieniło w układzie sił.



TROCHĘ HISTORI :
 
W dziesięcioletniej historii imprezy wygrywało ośmiu kierowców. Po dwa razy triumfowali Brytyjczyk Lewis Hamilton w 2008 i 2011 roku oraz Alonso w 2005 i 2013 roku. W Chinach jeszcze nigdy nie udało się wygrać czterokrotnemu mistrzowi świata Niemcowi Sebastianowi Vettelowi z Red Bulla.



W poprzedniej edycji po raz drugi zwyciężył Alonso, pierwszy raz wygrał w 2005 roku, gdy był zawodnikiem teamu Renault. Rok temu dwukrotny mistrz świata wyprzedził dwóch innych zdobywców tytułów - Fina Kimiego Raikkonena, w poprzednich sezonie kierowcę Lotus-Renault i Brytyjczyka Lewisa Hamiltona z Mercedes GP. Czwarta lokata przypadła Vettelowi. Do mety nie dotarł z powodu awarii obecny lider klasyfikacji generalnej F1 Nico Rosberg z Mercedes GP. Niemiec zjechał do boksu po pokonaniu 23 rund i już nie wrócił na tor. Rok temu Alonso prowadził przez większość wyścigu, pozycję lidera tracił tylko wtedy, gdy musiał zjechać na zmianę opon. Później jednak szybko odrabiał straty i jego zwycięstwo w drugiej połowie dystansu było niezagrożone. Spokojnie jechał Raikkonen, natomiast Hamilton na ostatnim okrążeniu musiał odpierać ataki Vettela, który próbował go wyprzedzić jeszcze na prostej tuż przed metą. Niemiec dopiero na pięć rund przed końcem spełnił wymóg regulaminowy i zmienił opony na super miękkie. Stracił wtedy drugą pozycję i nie zdołał stanąć na podium.



Jak będzie podczas tegorocznego wyścigu, czy ktoś przełamie dominację Mercedesa ?


Program GP Chin (wg. czasu polskiego):

piątek, 18 kwietnia:
- 1. trening (godz. 4.00)
- 2. trening (8.00)

sobota, 19 kwietnia:
- 3. trening (5.00)
- kwalifikacje (8.00)

niedziela, 20 kwietnia:
- wyścig (9.00)

Zwycięzcy poprzednich edycji:
2004 Rubens Barrichello (Brazylia/Ferrari)
2005 Fernando Alonso (Hiszpania/Renault)
2006 Michael Schumacher (Niemcy/Ferrari)
2007 Kimi Raikkonen (Finlandia/Ferrari)
2008 Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes)
2009 Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull-Renault)
2010 Jenson Button (W.Brytania/McLaren-Mercedes)
2011 Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes)
2012 Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes GP)
2013 Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari)

Klasyfikacja generalna F1 po trzech wyścigach:

1. Nico Rosberg (Niemcy/Mercedes) 61 pkt
2. Lewis Hamilton (W. Brytania/Mercedes) 50
3. Nico Huelkenberg (Niemcy/Force India) 28
4. Fernando Alonso (Hiszpania/Ferrari) 26
5. Jenson Button (W. Brytania/McLaren) 23
6. Sebastian Vettel (Niemcy/Red Bull) 23
7. Kevin Magnussen (Dania/McLaren) 20
8. Valtteri Bottas (Finlandia/Williams) 18
9. Sergio Perez (Meksyk/Force India) 16
10. Daniel Ricciardo (Australia/Red Bull) 12

środa, 2 kwietnia 2014

ROBERT KUBICA - WRC - RAJD PORTUGALI - Aktualizacja : OS 9 - Awaria sprzęgła i koniec rajdu dla polskiego kierowcy.

AKTUALIZACJA ( Sobota 16:00)

Robert Kubica na dziewiątym odcinku specjalnym przestrzelił zakręt i samochód wjechał na grząskie pole. Przy próbie powrotu na trasę, uszkodzeniu uległo sprzęgło. Wszystko wskazuje, źe jest to już koniec rajdu dla polskiego kierowcy.



Film z przejazdu OS 1



Film prezentujący zmagania na trasie odcinka testowego:



Robert Kubica - Shakedown przed rajdem Portugalii

    
Słowo o Rajdzie Portugalii



Już w najbliższych dniach kibiców Roberta Kubicy i Maćka Szczepaniaka czekają nie lada emocje, bowiem przed nami kolejna eliminacja Rajdowych Mistrzostw Świata - Rajd Portugalii. 

Robert już zna ten rajd z ubiegłego sezonu kiedy startował z zespołem Citroena w kategorii WRC2.

"Portugalię poznałem w ubiegłym roku. Mniej lub bardziej wiem, czego oczekiwać, choć niemal połowa tras będzie dla mnie nowa, bo pojawią się inne odcinki lub zmienią się kierunki jazdy. Połowę rajdu już poznałem, ale przez ostatnich 12 miesięcy wiele się jednak zmieniło ... " - RK

Krakowianin jadąc Citroenem DS3RRC, uplasował się w poprzedniej edycji imprezy na 19. miejscu w klasyfikacji generalnej i na szóstym w WRC-2. Wygrał Francuz Sebastien Ogier (VW Polo WRC), a w WRC-2 triumfował fabryczny kierowca Skody Fin Esapekka Lappi (Fabia S2000). Kubica miał przez całą imprezę problemy techniczne z samochodem; awaria hydraulicznego systemu sterowania skrzynią biegów spowodowała, że tuż po starcie do 10. odcinka specjalnego Vascao 2 musiał się zatrzymać. Auto zostało zaholowane do serwisu, gdzie je naprawiono; ostatniego dnia Polak wystartował ponownie w systemie Rally 2, ale z pięcioma minutami karnymi za każdy nieukończony odcinek specjalny.


" W zeszłym roku w Portugalii po raz pierwszy jechałem na szutrze, ale w innym, słabszym samochodzie RRC. Teraz z pewnością będzie mi trochę łatwiej, bo przynajmniej wiem, czego się spodziewać. Rajd Portugalii, z tego co pamiętam, jest bardzo wymagający i trudny. Nie oczekuję, że tym razem będzie znacznie łatwiejszy. Podejdę do niego tak, jakby był dla mnie zupełnie nowy - ocenił... "  - RK

Podczas tegorocznej eliminacji WRC, trasy odcinków specjalnych zostały znacznie zmodyfikowane co sprawia, że ten rajd będzie niejako nowym nawet dla weteranów cyklu WRC. 


339 kilometrów podzielonych na 16 odcinków specjalnych, będzie dużym wyzwaniem dla wszystkich kierowców tym bardziej, że już na zapoznaniu warunki na trasie są ekstremalne za sprawą padającego od kilku dni ulewnego deszczu.

MAPA RAJDU  :



My kibice Roberta Kubicy mamy nadzieję, że to co najgorsze w tym sezonie jest już za nim, a ten rajd będzie przełomowy i pozwoli Polakowi dołączyć do ścisłej czołówki Rajdowych Mistrzostw Świata.


ZAPRASZAM DO KIBICOWANIA ROBERTOWI I MAĆKOWI  NA ŁAMACH NASZEGO BLOGA.

HARMONOGRAM RAJDU PORTUGALII 2014

Środa, 2 kwietnia
  • 8:00 - 14:00 - zapoznanie
  • 15:30 - 16:30 - shakedown - Vale Judeu (4,98 km)
Czwartek, 3 kwietnia
  • 16:00 - oficjalny start (Estoril)
  • 19:01 - SOS 1 - Lizbona (3,27 km)
Piątek, 4 kwietnia
  • 10:00 - serwis
  • 11:06 - OS2 - Silves 1 (21,50 km)
  • 12:06 - OS3 - Ourique 1 (25,04 km)
  • 12:49 - OS4 - Almodôvar 1 (26,48 km)
  • 14:30 - serwis
  • 15:51 - OS5 - Silves 2 (21,50 km)
  • 16:51 - OS6 - Ourique 2 (25,04 km)
  • 17:34 - OS7 - Almodôvar 2 (26,48 km)
  • 19:10 - serwis
Sobota, 5 kwietnia
  • 9:30 - Serwis
  • 10:55 - OS8 - Santa Clara 1 (19,09 km)
  • 11:50 - OS9 - Santana da Serra 1 (31,90 km)
  • 13:00 - OS10 - Malhao 1 (22,15 km)
  • 14:20 - serwis
  • 16:00 - OS11 - Santa Clara 2 (19,09 km)
  • 16:55 - OS12 - Santana da Serra 2 (31,90 km)
  • 18:05 - OS13 - Malhao 2 (22,15 km)
  • 19:20 - serwis
Niedziela, 6 kwietnia
  • 8:45 - Serwis
  • 9:50 - OS14 Loule 1 (13,83 km)
  • 10:45 - OS15 Sao Bras de Alportel 1 (16,21 km)
  • 12:05 - OS16 Loule 2 – Power Stage (13,83 km)